Training en activiteiten 2021

Dinsdag- en donderdagavond 19:15 uur

De fietstrainingen/ activiteiten beginnen bij het ingaan van de zomertijd en eindigen eind september. We starten altijd vanaf ons thuishonk Optisport in Marum. Na afloop is hier vaak de mogelijkheid tot het nuttigen van een kop koffie of i.d.

De training/ activiteit is voor de volwassen op de dinsdag- en donderdagavond. (zie agenda)

Er wordt in 3 groepen gereden: de zogenaamde Recreatieve groep, Sportieve groep en Snelle groep.

We vertrekken om 19.15 uur bij ons thuishonk. 

 De dinsdagavond is de ideale avond om aan te haken voor de beginnende ATB-er of de "instromer".

 

Zondagmorgen 9:00 uur of  09:30 uur

Op zondagmorgen kun je het gehele jaar door meefietsen. We starten om 09.30 uur bij ons thuishonk Optisport Sportcentrum de Holten in Marum (vanaf de invoering van de zomertijd om 9.00 uur) en zijn afhankelijk van de groep om 12 uur weer terug.

Jeugd:

De jeugd traint met name op zaterdags van 10:00 uur - 12:00 uur. Zomers vanuit de Zwerfsteen in Roderesch en 's winters vanuit Norg. (zie jeugd) 

 

Seizoen 2021: start met instroomgroep

Naar aanleiding van de uitkomsten uit de enquête van Joke gebruiken we de dinsdagavond als “training-avond” en starten we ook dit jaar met de groep: “instroom groep”

De instroomgroep hebben we in het leven geroepen om extra aandacht te schenken aan de startende ATB-er of ATB-ers die het leuk vinden om deel te nemen aan specifieke trainingen in vaardigheden. Denk aan: remmen, schakelen, klimmen, dalen, obstakels, balans en hoe rijd ik in een groep.

Bij met name de dinsdagtraining komt te staan:

  • waar we extra aandacht aan schenken,
  • wat de route richting is
  • wie de trainer en/ of begeleider is
  • en of er bijzonderheden zijn voor die avond.

 

Startzondag: 28 maart 2021

De startzondag valt dit jaar gelijk met de start van de Start2Bike trainingen en wel op 28 maart 2021. De koffie en thee staat dan klaar om 09:00 in ons thuishonk en vertrekken om 09:30 uur om een gezamenlijke tocht te maken. Vorige jaar hadden we een zeer grote opkomst en hebben we heerlijk als tussenstop koffie gedronken met natuurlijk heerlijke appeltaart bij restaurant Strandheem.

De route voor dit jaar volgt zo spoedig mogelijk. 

Vervolgens:

Starten we op dinsdag 30 maart met zoals het nu lijkt 3 groepen. "instroom", "recreatief", "sportief" en "snel". 

  • De instroomgroep pakt de thema's op die gebruikt worden  in de Start2Bike training en gaat vervolgens een stuk fietsen.
  • De recreatieve-, sportieve- en snelle groep doen zelf hun ronde.

Op donderdag 1 april starten we met conditieopbouw. Hier gebruiken we het HIIT programma van Robert van "Trainen met een doel" voor.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training.

Deze Hoge intensiteit interval training is een training strategie die is bedoeld om prestaties te verbeteren d.m.v. van relatief korte training sessies.

De zondagen gebruiken we om lekker te gaan fietsen. Gemiddeld één keer per maand gaan we met elkaar op stap genaamd "fietsen met mate(e)" we bezoeken dan een toertocht of bedenken een ander leuk uitje. Denk aan de Vambult, Utrechtse heuvelrug, Diabetisch classic.

De agenda staat mede omdat de zomervakantie dit jaar vroeg begint goed gevuld. Maar heb je ideeën of suggesties laat het weten via activiteiten@atbmarum.nl 

Dus qua training:

  • 28 maart: start zondag & Start2Bike 
  • 30 maart: start instroomgroep op dinsdag met o.a. herhaling thema's Start2bike (4 dinsdagen)
  • 01 april: start 1e HIIT training. worden in 4 donderdagen opgebouwd.
  • vanaf 27 april:
  1. instroomgroep op dinsdagavond tot en met 25 mei; gaat vervolgens over in recreatieve groep 
  2. HIIT trainingen op dinsdagavond en donderdagavond plus op de zondag duurtraining (= ombouw lengte en tijd)    
  •  vanaf 25 mei:
  1. gaan we door in 3 groepen: recreatief, sportief en snel
  2. HIIT trainingen gaan door tot 29 mei

Winterperiode

Vanaf 1 oktober gaan we als speciale “avondploeg” de winter in. We maken dan gebruik van speciale verlichting wat het verantwoord maakt om ’s avonds met name over de weg te crossen. Aangezien het aantal deelnemers beperkt is gebeurt dit vaak als 1 groep.

Op zondagsmorgen kun je het gehele jaar door meefietsen. Een maal per maand proberen we mee te doen aan een lokale toertocht. We starten we om 09.30 uur bij ons thuishonk Optiesport Sporthal Marum en zijn afhankelijk van de groep om 12 uur weer terug. In de winter zal de zondag training dan ook vaak 1 ploeg zijn.

Sportschool Club Fysiek:

Tijdens de winterperiode wordt er gebruik gemaakt van de speciale trainingsavonden bij onze sponsor Sportschool Club Fysiek in Marum. Hier kan o.a. met de spinningslessen, HIIT, en andere groepslessen meegedaan worden. Ook kun je zelfstandig werken aan je Core stability met behulp van een eigen programma in de sportschool.

 

Denk om het aanmelden via Club Fysiek als je mee wilt doen aan de groepslessen.

Natuurlijk ben je van harte welkom om een keer vrijblijvend mee te doen!

 

ATB Marum On-Route:

 Om elke trainingsronde aantrekkelijk te maken en niet elke keer het zelfde rondje te rijden hebben we een aantal routes gemaakt die we in wisselende volgorde kunnen inzetten. Beide groepen rijden dus de zelfde “richting / ronde” terwijl de Sportieve groep een stuk verder en sneller rijd. Een van de grote voordelen is dat we dezelfde richting nemen is dat als je het op een of andere reden het niet kunnen volhouden dat je je dan kan laten afzakken naar de Recreatieve groep zodat je dan een tandje langzamer kunt gaan rijden. 

Route 1: Bakkeveen; 

Route 2: Zuurseduinen; via Nieuw-Roden 

Route 3: Trimunt / de Wilp / Bakkeveen 

Route 4: Beetsterzwaag 

Route 5: Zuurseduinen; via Nienoord

Route 6: Norg

Route 7: Bakkeveen/ Slotplaats; via Nuis

Route 8: Trimunt

Route 9: Duurswouderheide

Route 10: Toertocht

Route 11: ATB Route Marum

 

We gaan zorgen dat we de gpx bestanden via de site verzamelen zodat iedereen met een navigatie de routes kan inladen en zelfstandig kan gaan rijden.

Ook hier geldt: heb je ideeën of suggesties laat het weten via activiteiten@atbmarum.nl